duminică, 13 februarie 2011

Sf Valentin vs Dragobete

Poporul nostru a trecut prin momente destul de grele in perioada comunismului. Asta si pentru ca ne erau interzise unele sarbatori traditionale si asa s-au pierdut unele obiceiuri. In momentul in care am devenit liberi si am avut si noi voie sa sarbatorim tot ce dorim, traditiile insa se pierdusera deja in mare parte. Astfel, am inceput sa imprumutam sarbatorile altora. Asta nu e nici un pacat, din contra se gasesc motive in plus pentru a fi veseli… Problema mare e ca de cele mai multe ori se exagereaza si nu mai incercam deloc sa inviem traditionalul romanesc. Ma intreb de ce? Ar trebui sa fim mandri de tot ce avem frumos in tara asta.
Printre sarbatorile imprumutate de la alte popoare se numara si Sf Valentin. Am vazut si noi ce frumos petrec altii cu ocazia acestei zile si treptat am inceput si noi. Sa trecem peste ideea ca e inventata de comercianti pentru marketing. Sa ne gandim la ce semnifica ea de fapt. Este o sarbatoare catolica care pe de o parte este “Ziua Indragostitilor”, iar pe de alta parte este onomastica celor cu numele de Valentin. Sunt de acord cu o sarbatoare a iubirii. Este insa si o mica problema. Marea majoritate a celor care poarta numele de Valentin sarbatoresc ziua numelui cu aceasta ocazie. Cati dintre ei stiu cand e Sf Valentin la noi, la ortodocsi? Am fost curioasa si am cautat si eu, pentru ca nu stiam, recunosc. Pe data de 30 iulie (si nu pe 14 februarie) este Sf Mucenic Valentin. Interesant ar fi sa stim cati sarbatoresc onomastica si atunci…
Dupa ce am imprumutat o sarbatoare catolica, am descoperit si una traditionala: Dragobetele. Acesta este fiul Dochiei si in batrani se spune ca e un tanar chipes si iubaret. Este similar lui Eros sau Cupidon. Este sarbatorit pe data de 24 februarie si pe de o parte este “Ziua Indragostitilor” iar pe de alta parte este “Cap de Primavara”. Era numit si “Cap de Primavara” deoarece pe 24 februarie era si inceputul anului agricol. Deoarece Dragobetele este un zeu al bunei dispozitii este recomandat ca in ziua lui toata lumea sa fie vesela si sa danseze. Cu ocazia acestei zile se legau logodne simbolice care de cele mai multe ori se transformau in logodne adevarate.
Cati dintre tinerii din ziua de astazi stiu ca pe 24 iunie mai avem o sarbatoare iubirii si a fertilitatii? Este vorba despre Sanziene sau Dragaica. Aceasta zi este urmata de o noapte magica. Sanzienele sunt niste zane foarte frumoase care se prind in hora si dau puteri magice plantelor. De asemenea, florile cu acelasi nume au puteri benefice. In aceasta noapte fetele isi puneau flori de Sanziene sub capatai pentru a-si visa ursitul. Se mai spune de asemenea ca daca fecioarele sau tinerele neveste poarta florile in par sau in san, devin atragatoare si dragastoase. Initial Biserica Crestina a considerat pagane aceste obiceiuri, dar apoi le-a acceptatsi le-a mutat in ziua de 24 pentru a o asocia cu Sf Ioan Botazatorul.
Consider ca sarbatorile noastre sunt pline de semnificatii si ca poate sunt chiar mai interesante decat altele. Noi mereu avem un sambure de magie in fiecare poveste, lucru pe care nu-l gasesti la alte popoare. Oare de ce nu incercam sa redescoperim ce avem? De ce incercam sa imitam pe altii cand avem deja ceva mai bun?

4 comentarii: